Op 18 mei 2024 hebben wij voor de eerste keer een Landelijke Ontmoetingsdag georganiseerd. Met 45 aanwezigen was dit een goed bezochte dag. Als lokatie hadden we gekozen voor de Woudkapel in Bilthoven. We hadden een gevarieerd programma samengesteld, met een lezing van Esther en Remco (de oprichters van de stichting), inspirerende workshops en vooral veel ruimte voor ontmoeting.
Wij kijken met veel genoegen terug op een mooie en hartverwarmende middag met veel verhalen en verbinding, en zijn aan het nadenken over hoe we dit vaker kunnen organiseren.
Programma
Het programma van de dag was als volgt:
11.00 uur | Inloop met koffie en thee |
11.30 uur | Welkomstwoord met presentatie door Esther Kopmels en Remco Roelofs, initiatiefnemers van de Stichting Onbegrijpelijk Brein |
12.00 uur | Oudercafé: maak kennis met elkaar onder het genot van een verzorgde lunch |
12.45 uur | Workshopronde 1 (zie onder voor keuzemogelijkheden) |
13.30 uur | Pauze |
13.45 uur | Workshopronde 2 (zie onder voor keuzemogelijkheden) |
14.30 uur | Pauze |
14.45 uur | Verrassingsoptreden |
15.30 uur | Afsluiting |
Workshops
De volgende workshops waren in het programma opgenomen.
Brain Blocks
Brain Blocks is een interventieprogramma voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met sociaal-emotionele uitdagingen. Het uitgangspunt is dat zij zelf het beste weten wat zij voelen en ervaren.
Deze workshop wordt gefaciliteerd door Chantal Habets. Zij werkt sinds 2006 in het speciaal onderwijs en werkt als autisme specialist al vele jaren met Brain Blocks. Zij gebruikt Brain Blocks om samen met kinderen met autisme taal te geven aan wat er in hun hoofd gebeurt en hoe ze zich voelen. Door steeds te kijken naar verschillen tussen het zogenaamde ‘blokjes brein’ en het ‘schakel brein’, lukt het kinderen om zichzelf beter te begrijpen en te verwoorden wat ze nodig hebben van hun omgeving.
Onbegrijpelijk Brein en Onderwijs
Vaak wordt gezegd dat de samenwerking tussen ouders, school en zorg van groot belang is in het doen slagen van passend onderwijs voor een kind met bijvoorbeeld autisme. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, en lopen verwachtingen, aanpak en visie tussen de verschillende partijen uiteen. In deze workshop staan we stil bij de succesfactoren van een geslaagde aanpak voor passend onderwijs voor deze doelgroep.
Hester Monster (familie ervaringsdeskundige en leerkracht van de Beter pASSend Klas) en Alexandra Benschop (schoolpsycholoog en autismespecialist cluster 4 SO) gaan in op good practice voor kinderen met een autisme stoornis, en gaan daarover met deelnemers in gesprek.
Film ‘Mind my Mind’ en nagesprek
‘Mind my mind’ is een prachtige animatiefilm van regisseur Floor Adams. Zij werkte zes jaar aan de film, en verwerkte daarin onder meer haar ervaringen als docent animatie aan een kunstopleiding voor jongeren met autisme, op basis van de vele gesprekken die zij met haar leerlingen hierover voerde. De film biedt een uniek inkijkje in het ‘autistische brein’ van Chris, een jongeman met een obsessie voor modelvliegtuigen. Hij heeft alles wel onder controle, maar dan wordt hij verliefd…
We kijken de film gezamenlijk en bespreken met elkaar na in hoeverre de verbeelding van het autistische brein herkenbaar is voor je eigen situatie.
Het leven in een gezin met een kind met MCDD
Vavva en Leva zijn moeder en zus van een meisje van 16 met MCDD en ADHD. Vavva vertelt over de dagelijkse struggles van getrouwd zijn, werken, kinderen hebben (3 kinderen in totaal), huishouden doen en ook nog een sociaal leven hebben. Leva vertelt over wat het voor haar betekent om een zusje met MCDD en ADHD te hebben.
Vavva en Leva gaan vanuit hun familie ervaringsdeskundigheid in op deze thema’s. Zij vertellen over het reilen en zeilen thuis en in de directe omgeving, en zij gaan hierover in gesprek met de deelnemers aan de workshop.